Joulu alppien sylissä – Berchtesgaden

“Mountains calling – and I must go”… Työmatka Hollantiin juuri viikkoa ennen joulua aiheutti pohdinnan joulun vietosta Berchtesgadenissa. Vähä luminen ja kiireinen syksy vaati rauhoittumaan alpeille. Tämä olisi ensimmäinen joulu vuosikausiin, etten olisi töissä ja ensimmäinen kerta joulu alpeilla. En tiennyt mitään joulun vietosta baijerissa, mutta monesti kuullut puhuttavan baijerin joulutoreista. “Lumihuippuiset alpit, vanhankaupungin barokkirakennukset, koristeelliset joulutorit ja ilmassa leijaileva paahdetun mantelin tuoksu kuljettavat Sinut hetkessä idyllisen joulun tunnelmaan – lupailivat esitteet Salzburgista…-OK-matkat”. Työreissun jälkeen ajelin siis Munchenin lentokentälle odottelemaan seuralaista ja suuntasimme vanhaan tuttuun Berchtesgadeniin. “Berchtesgaden on kauppala Saksassa Alpeilla Baijerissa lähellä Itävallan rajaa n 30km Salzburgista etelään ja 180 kaakkoon Munchenista… wikipedia”

23.12.2019

23.12.2019 Maanantai Olin hyvissä ajoin Munchenin lentokentällä vastassa seuralaista, muut matkalaiset tulisivatkin Berchtesgadeniin omia reittejään. Koirista johtuen majoituimme tällä kertaa Exploreer Hotel Berchtesgadeniin, joka sijaitsi Schönau am Königsseellä. Hotelli oli siisti ja hiljainen sekä perhehuoneet olivat tilavia. Hotellin alla oli myös katettua parkkitilaa. Majoittautumisen jälkeen suuntasimme kaupungille pienelle kävelylle. Ilta oli jo pitkällä, ja kaikki paikat sulkeutumassa.

24.12.2019 Tiistai Jouluaatto päivällä tapasimme loput seuralaiset kaksostyttöineen kaupungilla. Nautimme joulutorin tunnelmasta ja vierailimme kirkossa ja söimme lounaan hotel Edelweissin terassilla. Kello 15 ammuttiin joulunkunniaksi kaikissa kylissä tykinlaukauksia, joita siirryttiin kuuntelemaan Schlossplatzille nauttien porukalla Glühweinia. Myös Burmesterhausin (www.burmesterhaus.de) isäntäperhe Marke ja Heikki tyttärineen oli saapunut linnanpihalle. Kaksostyttöjen siirtyessä päiväunilleen vanhempineen, me ajeltiin vielä panoramastrasse (1570m) läpi – pilvet olivat laskeutuneet iltapäivällä, joten maisemien katselu jäi toiseen päivään. Lumiraja sentään löydettiin n. tuhannen metrin korkeudesta.

25.12.2019 Keskiviikko Joulupäivä vietettiin Ramsaussa Hinterseen kierrokseella. Tämä Hintersee järven kierros kuuluukin vakioreitteihin tuodessani tänne uusia asiakkaita. Reitti soveltuu erinomaisesti lapsiperheille sekä liikuntarajoitteisille. Myös koirat nauttivat päästessään kävelylle hotellihuoneen sijaan. Ennen hotellille siirtymistä, poikkesimme Ramsaussa majatalossa syömässä.

25.12.2019

26.12.2019 Torstai Tapaninpäivä oli aurinkoinen ja päätimme heti aamiaisen jälkeen nousta juuri uusitulla jennerbahnilla huipulle. Tämän jälkeen olikin kaksostyttöjen päiväunien aika, me suunnisteltiin Königsseelle kahville. Vielä ennen hotellille lähtöä ajelimme panoramastrassen läpi. Jo 1000m korkeudessa tuli lumiraja vastaan ja räntää satoi. Hieman jännitystä loi kitkarenkaat, vaikka helpottikin tietto sitä että mukaan olin pakannut lumiketjut.

26.12.2019

27.12.2019 Perjantai olikin kotimatkalle lähtö. Seuralaisemme suuntasivat sitä vastoin etelään kohti espanjaa. Aamiaisen jälkeen hyvissä ajoin matkalle ja tällä kertaa balttian reittiä pitkin kotiin. Koiralle heisimatolääkitys ja todistus Puolasta, ja kotona olinkin 29.12.2019, juuri sopivasti uudeksi vuodeksi. Vuoden vaihtuminen jäi näkemättä, sillä saunan jälkeen kömmin peiton alle jo heti kello 9 jälkeen – lienee pitkästä ajomatkasta univelkaa 😉

Puola eläinklinikka 28.12.2019

*Tämä oli sen verran antoisa kokemus, että päätin vuoden päästä viettää Uuden Vuoden (2021)  Berchtesgadenissa Königsseellä! Saa liittyä seuraan 🙂